پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
 
آمار
امروز : 61
ديروز : 9
افراد آنلاين : 1
همه : 1731
 
تفاوت فسخ نكاح با طلاق
نوشته شده در ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
ساعت : ۱۲:۴۳:۰۴
نویسنده : miracle
نظرات (0)

 

تفاوت فسخ نكاح با طلاق - وكيل طلاق

تفاوت فسخ نكاح با طلاق – وكيل طلاق

براي پرداختن به اين دو مقوله متفاوت از يك ديگر ابتدا لازم است تعاريفي مختصر از مفاهيم فسخ،نكاح،طلاق داده شود:

فسخ:

يك نوعي از ايقاعات مي‌باشد كه داراي خصوصيات زير است:

1- اثر عقد معين يا ايقاع معين را از بين برده و به حالت زمان حدوث عقد يا ايقاع (در حدود امكان و قدرت) برمي‌گرداند.

2- فسخ اختصاص به عقود ندارد به همين جهت فُقها رجوع در عده را فسخ طلاق ناميده‌اند و طلاق از ايقاعات است.

3- طلاق و بذل مدت را با وجود شباهت به فسخ از تحت ماهيت فسخ خارج كرده‌اند.

4- برگشت آثار عقد توسط فسخ بايد به وسيله يك طرف عقد باشد و اگر به توافق طرفين اين كار بشود آن را اقاله گويند نه فسخ.

5- انحلال عقد يا ايقاع از طريق فسخ به دست يكي از متعاقدين (در عقد) و يا ايقاع كننده است اگراين انحلال قهري و به حكم قانون باشد آن را انفساخ گويند.

طلاق:

انحلال رابطه زناشويي در عقد نكاح دائم خواه به قصد و رضاي زوج باشد خواه به وسيله نماينده قانوني زوج مانند طلاق دادن زوجه مجنون دائمي به وسيله ولي او (ماده 1137 ق.م)

نكاح:

عقدي است كه به موجب آن مرد و زن لا‌اقل بر نفي محروميت جنسي (مانند نكاح منقطع احيانا) يا علاوه‌بر نفي آن محروميت به منظور تشكيل خانواده قانوناً با هم متحد مي‌شوند (مانند مورد نكاح دائم) قانون مدني تعريفي از نكاح نكرده است. در همين اصطلاح ازدواج و زناشويي استعمال مي‌شود.

با توجه به مختصر توضيحاتي كه در باب اين سه اصطلاح داده شد حال به بررسي مواد قانوني و وجوه اشتراك و افتراق آنها در باب فسخ نكاح و طلاق مي‌پردازيم.

ماده 1120 (ق.م)مقرر مي‌دارد: عقد نكاح به فسخ يا به طلاق يا به بذل مدت در عقد انقطاع منحل مي‌شود. مواد 1121 ،1123 (ق.م) در باب شرايط فسخ نكاح آمده است به جز دو ماده 1130 و 1129 كه در مورد تقاضاي طلاق از جانب زوجه است.

مواد 1133، 1142 (ق.م) در باب شرايط طلاق آمده است.

ماده 1132 (ق.م) مقرر مي‌دارد: در فسخ نكاح رعايت مقرراتي كه براي طلاق مقرر است شرط نيست.

وجوه اشتراك فسخ نكاح و طلاق:

1- هر دو به رابطه حقوقي زوجيت خاتمه مي‌دهند.

2- عده (مدتي كه تا انقضاي آن زني كه عقد نكاح او منحل شده است نمي‌تواند شوهر كند ماده 1150 ق.م) هر دو يكسان است. مواد 1151 و 1152 و 1153 ق.م از مستندات اين وجه اشتراك‌اند.

3- هر دو ايقاع‌اند.

عقد مقابل ايقاع است و يك عمل حقوقي دو جانبه كه ملزم به دو اراده مي‌باشد.

ايقاع يك عمل حقوقي يك جانبه است و تنها نيازمند يك اراده است.

طلاق يك ايقاع است و مختص مرد مي‌باشد و مرد با اراده يك جانبه خود و بدون رضايت زن مي‌تواند زوجه را طلاق بدهد. حق فسخ هم يك نوع ايقاع است و هر يك از طرفين (زوج يا زوجه) با محقق شدن شرايط فسخ مي‌توانند نكاح را فسخ كنند. لذا با ارده يك نفر محقق مي‌شود.

وجوه اختلافي:

1- در طلاق تشريفاتي هست كه در فسخ نكاح وجود ندارد:

الف) در طلاق انشاي صيغه لازم است اما در فسخ چنين شرطي لازم نيست (ماده 1134 ق.م).

ب) در طلاق حضور شاهدان عادل (دو مرد عادل) كه طلاق را بشنوند لازم است اما در فسخ چنين شرطي لازم نيست.

ج) در طلاق گواهي عدم سازش از سوي دادگاه صادر مي‌شود ولي در فسخ نكاح اين مسئله وجود ندارد.

د) طبق ماده 645 ق.م:

1- عدم ثبت طلاق رجوع و ازدواج دائم داراي محكوميت تا يك سال حبس تعزيري مي‌باشد.اين در حالي است كه قانون نسبت به رأي عدم ثبت فسخ نكاح سكوت كرده است.

2- طلاق ايقاعي است كه مختص مرد است و متعلق به او در حالي كه فسخ نكاح با محقق شدن شرايط متعلق به هر دوي آنهاست (زوج و زوجه).

3- در طلاق رجعي رابطه زوجيت به كلي قطع نمي‌گردد.

ماده 1148 ق.م: در طلاق رجعي براي شوهر در مدت عده حق رجوع است.

ماده 1109 ق.م: نفقه مطلقه رجعيه در زمان عده برعهده شوهر است مگر اين كه طلاق در حال نشوز واقع شده باشد ليكن اگر عده از جهت فسخ نكاح ويا طلاق بائن باشد زن حق نفقه ندارد مگر در صورت حمل از شوهر خود

موادي كه ذكر شد و ساير مواد ديگري كه مقوله بحث مورد نظر ما گنجايش ذكر آنها را ندارد خود مؤيد اين مطلب‌اند كه در طلاق رجعي رابطه زوجيت به كلي قطع نمي‌گردد در حاليكه در فسخ نكاح اين رابطه به كلي قطع مي‌گردد.

4- صحت طلاق منوط به وجود شرايطي خاص در زن مي‌باشد مثلاً در ماده 1141 ق.م آمده است: طلاق در طهر مواقعه صحيح نيست مگر اين كه زن يائسه يا حامل باشد. بنابراين صحت طلاق منوط به اين است كه در موقع طلاق زن در طهر غيرمواقعه باشد. در حاليكه در فسخ نكاح چنين شرطي مطرح نيست.

طهر: فاصله بين دو عادت زنانگي را طهر گويند.

طهر غيرمواقعه: هرگاه زن از حيض و نفاس پاك باشد و مرد با او نزديكي نكند اين پاكي را طهر غيرمواقعه گويند.

5- هرگاه طلاق قبل از نزديكي واقع شود مهريه نصف مي‌شود ماده 1092 ق.م در حاليكه در فسخ قبل از نزديكي زن حق مهر ندارد. جز در ناتوني جنسي (عنن) كه موردي خاص است و در اين صورت زن مستحق نصف مهر است ماده 1101 ق.م

6- يكي از شرايط معتبر در صحت طلاق اين است كه عقد دائم باشد. بنابراين طلاق نسبت به زن منقطعه واقع نمي‌شود.

در قانون مدني يك سري عيوب مشترك بين زن و مرد براي فسخ نكاح وجود دارد و يك سري عيوب اختصاصي را براي مرد قرار دادند كه موجبات فسخ را براي زن فراهم مي‌كند و يك سري عيوب اختصاصي را براي زن قرار دادند كه موجبات فسخ را براي مرد ايجاد مي‌كند.

عيوب مشترك زن و مرد:

جنون: چه ادواري و چه مستمر

عيوب مرد كه مي‌تواند موجب فسخ نكاح شود (ماده 1112 ق.م)

1- عَنَن: ناتواني جنسي مرد

2- خصاء

3- مقطوع بودن آلت تناسلي

استفاده از بند 1 فوري نيست يا به دادگاه مراجعه مي‌كند يا بعد از يك سال، در صورت عدم درمان، دادگاه مي‌تواند به مرد قضيه فسخ نكاح را اعلام كند. البته چنان چه مرد نتواند وظايف ديگر زناشويي را انجام دهد، موجب فسخ نكاح است.

عيوب زن (ماده 1123 ق.م)

1- قَرَن: استخواني در دستگاه تناسلي زن كه مانع انجام نزديكي مي‌شود.

2- جذام : نوعي بيماري است.

3- برص: لكه‌هاي سفيد يا سياهي كه در بدن زن نمودار مي‌شود.

4- افضاء

5- زمين‌گير شدن

6- نابينايي از دو چشم

تدليس

يكي ديگر از موارد فسخ نكاح ، تدليس است.

ماده 1128 ق.م: هرگاه در يكي از طرفين صفت خاصي شرط شده و بعد از عقد معلوم شود كه طرف مذكور فاقد وصف مقصوده بوده براي طرف مقابل حق فسخ خواهد بود……….

در امر نكاح، تدليس، يعني يكي از طرفين با اعمال متقلبانه، نقص و عيب خود را پنهان نموده باشد و يا خود را داراي صفات كمالي معرفي مي‌نمايد كه در واقع فاقد آن صفات بوده باشد. مجازات تدليس كننده از 6 ماه تا دو سال حبس و جبران خسارت وارده است و حتي اگر از حق فسخ استفاده نكند، حق جبران خسارت براي او محفوظ است.

وكيل طلاق 

وكيل پايه يك دادگستري تهران 

مشاوره حقوقي رايگان و آنلاين 

:: موضوعات مرتبط:
:: برچسب‌ها: ،



ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]